Połącz się z nami

FOSFOR – SKŁADNIK MINERALNY DLA ZDROWYCH ZĘBÓW I KOŚCI

Żywienie

FOSFOR – SKŁADNIK MINERALNY DLA ZDROWYCH ZĘBÓW I KOŚCI

Fosfor jest pierwiastkiem, który można znaleźć niemal w całym naszym organizmie. Pełni w nim ważne funkcje, dlatego jego nadmiar lub niedobór mogą prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Na szczęście takie przypadki nie zdarzają się często.

Funkcje fosforu w organizmie

Fosfor jest składnikiem kości i zębów, biorąc wraz z wapniem udział w procesie mineralizacji. Dzięki temu są one zdrowe i mocne. To pierwiastek, który znaleźć również możemy w kwasach nukleinowych (DNA, RNA), które tworzą kod genetyczny, błonach komórkowych, krwi, lecytynie i tkankach miękkich. Fosfor uczestniczy w procesach anabolicznych i katabolicznych, a także w spalaniu glukozy. Ponadto, wpływa na zachowanie równowagi kwasowo – zasadowej i przewodzi bodźce nerwowe.

Naturalne źródła fosforu

Fosfor znajduje się w wielu produktach, jakie mamy w swoim codziennym menu. Duże ilości tego pierwiastka zawierają: mięso, ryby, jaja, jogurty, sery, ciemne pieczywo, wątroba, groch, pestki dyni, fasola, ziemniaki, marchew. Dużo fosforu znajduje się też w serkach topionych, bo zawierają dodatek fosforanów, spełniających rolę topników. Ciekawostką jest, iż w liściach roślin znajduje się więcej wapnia, natomiast w ich kwiatostanach i nasionach jest więcej fosforu. Jeśli stosujemy dietę bogatą w białko i wapń, zapewniamy też swojemu organizmowi wystarczającą ilość fosforu. Warto zwrócić uwagę na fakt, iż fosfor pochodzący z produktów zbożowych i roślin strączkowych słabo się wchłania.

Zobacz również:  Salsefia

Zapotrzebowanie organizmu na fosfor

Dzienne zapotrzebowanie na fosfor, który powinien być dostarczany wraz z pokarmem, przedstawia się następująco dla osób w różnym wieku i różnej płci:

  • Dzieci od 1 do 3 roku życia: 460 mg,
  • Dzieci od 4 do 8 roku życia: 500 mg,
  • Dzieci i młodzież od 9 do 18 roku życia: 1250 mg,
  • Dorośli od 19 roku życia: 700 mg,
  • Kobiety ciężarne i karmiące piersią poniżej 18 roku życia: 1250 mg,
  • Kobiety ciężarne i karmiące piersią powyżej 18 roku życia: 700 mg.

Produkty zawierające wapń i fosfor w proporcji 1,8 : 1 zapewniają organizmowi doskonałe wsparcie dla kości. Oba pierwiastki występują w takiej proporcji w mleku ludzkim.

Niedobór fosforu

U zdrowych, prawidłowo odżywiających się osób, nie spotyka się na ogół niedoboru fosforu w organizmie. Może on być jednak wywołany niedożywieniem, nieprawidłowym wchłanianiem (na przykład witaminy D), odstawieniem alkoholu, żywieniem pozajelitowym, długotrwałym leczeniem wodorotlenkiem glinu (stosowanym w przypadku nadkwaśności), nadmiernym wydalaniem z moczem lub dną. Niedobór fosforu często przybiera formę utajoną, ale może się także manifestować osłabieniem kości i mięśni, krzywicą u dzieci i rozmiękaniem kości u dorosłych. Objawom tym może towarzyszyć obniżona odporność na choroby.

Zobacz również:  ZIELONA KAWA

Nadmiar fosforu

Nadmiar fosforu w organizmie pojawia się po nadmiernym jego spożyciu, w niewydolności nerek i zaburzeniach uwalniania fosforu z komórek. Może objawiać się biegunką, ale w poważniejszych przypadkach pojawiają się zwapnienia tkanek miękkich, zwiększona porowatość kości, a nawet – według niektórych naukowców – autyzm, nadpobudliwość i schizofrenia. Nadwyżka fosforu w organizmie może spowodować zaburzenia wchłaniania takich składników jak magnez, żelazo, miedź, cynk i wapń.

Jakie czynniki zakłócają wchłanianie fosforu?

Istnieje kilka czynników, które mogą wpływać na zakłócenia we wchłanianiu fosforu przez organizm:

    • Fosfor reaguje z wapniem. Zaburzona równowaga pomiędzy tymi dwoma pierwiastkami powoduje odkładanie się wapnia w tkankach miękkich i upośledzenie wchłaniania fosforu.
    • Witamina D wpływa na wchłanianie fosforu z pokarmu przez organizm. Zbyt duża ilość tego składnika potęguje wchłanianie fosforu, którego w efekcie jest zbyt dużo we krwi i komórkach.
    • Alkohol spożywany w dużych ilościach zaburza zdolność organizmu do wykorzystania go w procesach metabolicznych.
    • Picie dużej ilości napojów gazowanych wpływa niekorzystnie na proces wchłaniania fosforu z przewodu pokarmowego.
  • Szpinak, rabarbar i otręby zawierają fityniany i szczawiany, zmniejszające wchłanianie fosforu przez organizm.

Continue Reading
Możesz również lubić

Więcej w kategorii Żywienie

O nas kilka słów więcej

Portal wBlaszaku – wszystko o zdrowiu i zdrowym trybie życia. Recenzje wyciskarek do soków, warzyw i cytrusów.

Kalendarz

Czerwiec 2019
PWŚCPSN
« Maj  
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Popularne

Do góry