Połącz się z nami

Jak żywność wpływa na Twój nastrój

zdrowa żywność

Żywienie

Jak żywność wpływa na Twój nastrój

Czy wiedziałeś? To, co jesz, może wpłynąć na Twój nastrój lub go zmienić. I nie jest to tylko efekt psychologiczny. Przeprowadzono badania i istnieje wyjaśnienie, w jaki sposób jedzenie wpływa na nastrój. Możesz nie zdawać sobie sprawy, ale sięganie po tabliczkę czekolady lub szklankę lodów, kiedy czujesz się przygnębiony, może dać Ci chwilowy zastrzyk energii dzięki wzrostowi cukrów, ale może też opuścić Cię ponownie z powodu nagłego spadku poziomu cukru.

W jaki sposób jedzenie wpływa na nastrój człowieka? W jaki sposób możesz zmniejszyć swoje zmarszczki, jedząc? Co jesz, kiedy chcesz się uspokoić? Dlaczego istnieją pokarmy, które działają dla nas jak żywność komfortowa, ale nie robią tego samego dla innych?

Efekt psychologiczny

Jaki jest Twój komfortowy posiłek? Być może jest to po prostu domowej roboty spaghetti. Albo przepis babci na ciasto z jabłkami, który jest tajną recepturą rodzinną. Lub bajgiel z ulubionej piekarni.

Nie musi być nic szczególnego w jedzeniu zapewniającym komfort, ale wtedy, gdy stoisz w obliczu poważnych zmian w życiu i zawirowań na fundamentach swojego świata, gotujesz (lub kupujesz) to jedzenie, a jedno ugryzienie daje przytłaczające uczucie spokoju i po prostu wiesz, że wszystko będzie w porządku.

Dlaczego?

Bo kojarzysz te potrawy z tym “domowym” uczuciem. Może dlatego, że gdy byłeś młody, twoja mama przywitałaby cię w domu z ciepłym talerzem spaghetti po ciężkim dniu w szkole. Albo ulubiona babcia podczas wakacji piekła ciasto jabłkowe, a smak kojarzy Ci się z tym wysokim poziomem wakacyjnego nastroju.

Niektóre potrawy mogą przywrócić Cię do czasów, kiedy wszystko jest dobre, znajome i szczęśliwe. Dlatego też są one skutecznym stymulatorem nastroju dla Ciebie, nawet jeśli nie są one dla innych.

Może się też zdarzyć coś odwrotnego. Pamiętam z jednego osobistego doświadczenia ostatnią potrawę, którą jadłem zanim zaatakował mój wrzód. Tak bardzo często było mi szkoda, że nie mogę spróbować mojej kolacji (smażona ryba!), że na samą myśl zwijałem się w bólu.

Zobacz również:  Najlepsze naturalne środki zaradcze na depresję

Przysiągłem, że nigdy więcej nie będę jeść tej ryby. Za każdym razem, gdy to pamiętam, czuję się okropnie. To jedno doświadczenie, którego nigdy bym nie chciał powtórzyć. Ból w żołądku był tak silny, że myślałem, że umrę. Bez przesady!

Związek chemiczny

Osobom zdemotywowanym i ospałym zaleca się spożywanie owoców i warzyw. Dzieje się tak dlatego, że owoce i warzywa są bogate w aminokwas tryptofan, który jest odpowiedzialny za utrzymanie poziomu serotoniny w naszych mózgach.

Czym jest serotonina? Jest neuroprzekaźnikiem, który reguluje nastrój, zachowania społeczne i pożądanie seksualne, poczucie szczęścia i dobrego samopoczucia.

Naukowcy uważają, że istnieje związek między niskim poziomem serotoniny a depresją.

Jedz zdrowo i bądź szczęśliwy

Kiedy zdrowo się odżywiasz, Twoje ciało jest w stanie normalnie trawić Twoje jedzenie. Kiedy masz rozstrój żołądka, ponieważ jadłeś za dużo lub jadłeś jedzenie, które nie jest dobre dla Twojego ciała, trudno jest zachować koncentrację i być szczęśliwym.

Oczywiście owoce i warzywa mają również wysoką wartość odżywczą z punktu widzenia zawartych w nich witamin i minerałów. Kiedy jesteś zdrowy, czujesz się dobrze  i również dobrze wyglądasz, jesteś w stanie zrobić więcej i to daje Ci szczęśliwsze usposobienie. Stajesz się pewny siebie w swoim ciele.

Z drugiej strony, chory człowiek jest zawsze ospały, przygnębiony i drażliwy. Więcej uwagi poświęcasz także rachunkom szpitalnym, lekarstwom i życiu w ogóle, gdy masz dyskomfort lub dolegliwości.

Witamina B12 i folian występujące w zielonych warzywach liściastych i brokułach, a także łososiu, owocach cytrusowych i soczewicy mogą pomóc złagodzić depresję.

Zobacz również:  5 Ćwiczeń mających na celu utrzymanie zdrowych oczu

Witamina D z drugiej strony pomaga złagodzić zaburzenia nastroju. Występuje w mleku i żółtkach jaj.

Kwasy tłuszczowe Omega 3 występujące w rybach takich jak makrela i łosoś mogą również wpływać na nastrój, ponieważ pomagają skorygować zaburzenia równowagi poziomu serotoniny w mózgu. W rzeczywistości przeprowadzono badanie, które wykazało, że osoby z niskim poziomem omega 3 w organizmie mają większe ryzyko samobójstwa.

Oto kolejny ciekawy fakt: jedzenie mięsa i drobiu jest związane ze wzrostem depresji. Dzieje się tak dlatego, że spożywanie produktów pochodzenia zwierzęcego może wyzwolić kwas arachidonowy, powodując stan zapalny. Kiedy to zapalenie dotrze do mózgu może wywołać uczucie niepokoju, beznadziei i depresji.

Słodycze, szczęście i uzależnienie

Większość ludzi “spragnionych” jedzenia często sięga po słodycze. Na przykład spożywanie czekoladek pobudza i zwiększa produkcję endorfiny, która wywołuje uczucie przyjemności.

Czekoladki lub dokładniej kakao zawiera teobrominę i fenyloetylaminę, która wpływa na poziom serotoniny – co, jak wspomniano wcześniej, reguluje nastrój i samopoczucie.

Dlatego powszechnie wiadomo, że czekoladki produkują hormony szczęścia.

Słodycze jak pączek i ciasto jest uzależniające, ponieważ mogą one uruchomić centrum przyjemności w mózgu. To samo działanie robią narkotyki.

Jedzenie pokarmów bogatych w błonnik może spowolnić wchłanianie cukru do krwiobiegu i jednocześnie zwiększyć ilość serotoniny. Błonnik występuje głównie w owsie, grochu i fasoli.

Zmień swoje jedzenie, zmień swój nastrój

Niezdrowa dieta sprawia, że Twoje ciało i umysł są chore. To prawda, co mówią: jesteś tym, co jesz.

Kiedy jesz bardzo pożywne jedzenie, stajesz się zdrowy, a ponieważ Twoje ciało działa normalnie i w optymalnym stanie, poprawia się Twoje samopoczucie i stajesz się szczęśliwy.

Z drugiej strony jedzenie śmieci, uzależniających pokarmów i żywności o niskiej wartości odżywczej sprawia, że Twoje ciało źle funkcjonuje i czujesz się w nim źle.

 

Continue Reading
Możesz również lubić

Więcej w kategorii Żywienie

O nas kilka słów więcej

Portal wBlaszaku – wszystko o zdrowiu i zdrowym trybie życia. Recenzje wyciskarek do soków, warzyw i cytrusów.

Kalendarz

Październik 2019
PWŚCPSN
« Wrz  
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031 

Popularne

Do góry